חרבות ברזל - כל העדכונים
סטורי-מאמאנט-הטורניר-הבא
סטורי-מאמאנט-סיפורי-שחקניות
סטורי-מאמאנט-אירועים-קהילתיים
סטורי-מאמאנט-מה-חדש-בליגות
סטורי-מאמאנט-נשים-מעוררות-השראה



ליגת מאמאנט ב-IWG הכנס העולמי של נשים וספורט באפריקה – עם נתונים חדשים, המתייחסים להשפעת ליגת מאמאנט על השחקניות, משפחתן והקהילה בה הן חיות

מה ההבדל בין אמא שמשחקת מאמאנט – למי שמשתתפת בכל סוג אחר של ספורט? כיצד תורם האימון לבריאות הנפש? מהי ההשפעה על כל בני הבית? על הזוגיות? על הילדים? בימים אילו מתקיים בבוטסואנה - אפריקה ה'כנס העולמי של נשים וספורט IWG' בו יוצגו ממצאי המחקר שעורך המדען הראשי אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת אריאל בנושא: "השפעת מאמאנט על ההון הבריאותי והחברתי במדינת ישראל" הממצאים מובהקים וחשובים!


בזכות החיבור עם מרכז הפועל, לוקחת חלק ליגת מאמאנט בפעם השנייה באירוע ספורט הנשים העולמי IWG - World Conference on Women and Sport, המתקיים זו הפעם השביעית באפריקה'. הכנס המתקיים כל ארבע שנים, מתמקד ביעדים מוגדרים ובדרכי פעולה אפשריות, במטרה להציע שוויון הזדמנויות בזירה הספורטיבית. לוקחים בו חלק מאות נציגי מדינות מרחבי העולם, וארגונים בינלאומיים, אזורים וארציים.

במסגרת זו תציג יו"ר ומייסדת ליגת מאמאנט - עופרה אברמוביץ את המודל של ליגת מאמאנט, בדגש על: אמהות מביאות משפחות ← משפחות בונות קהילות ← קהילות יוצרות שינוי.

ד"ר ריקי טסלר מהמחלקה לניהול מערכות בריאות, אוניברסיטת אריאל (שיחד עם פרופסור אורנה בר-און אפל – 'ראש בית הספר לבריאות הציבור מאוניברסיטת חיפה',  מקיימות מחקר על פעילות ליגת מאמאנט ותרומתה, הממומן על ידי משרד המדע הטכנו' והחלל ), תייצג גוף חיצוני המעריך את הקשר בין ההשתתפות בליגת מאמאנט, לבין מדדים של הון חברתי ובריאות. עד כמה חל שינוי במדדים כמו: בריאות האמא ומשפחתה, מעורבות חברתית, התנדבות בקהילה, שביעות רצון, well being, ותמיכה חברתית ונפשית – מהרגע בו החלה לשחק מאמאנט:

"כמי שחוקרת כמעט שנתיים את הנושא, אני נפעמת מהאמצעיים האיכותניים והכמותיים, הנובעים מהשתתפות בליגת מאמאנט" מספרת ד"ר טסלר ומוסיפה: "שחקניות ליגת מאמאנט נשאלו  על השינויים שחלו אצלן ובקרב בני משפחתן, מאז השתתפותן בליגה וכך הן ענו:

  • "...מאמאנט משפיעה לטובה על הבריאות הגופנית והנפשית. מדובר על פעילות שהיא הרבה מעבר למשחק" (שחקנית בת 50)
  • "מהיום שנכנסתי למאמאנט אני מרגישה יותר טוב, יותר בריאה. כאן באמת מצאתי את עצמי. את הערך שלי. התחלתי להעריך את הגוף שלי, את זמן האיכות שלי, לעצמי, וזה מאוד חשוב" (שחקנית בת 38).
  • "כל החיים  שלי השתנו. גם החיבור עם הילדים הרבה יותר טוב. הם מעורבים ונהנים מספורט.  קיים שינוי מאוד גדול במשפחה, ובתוך כל זה, חשובה כל כך התמיכה של בעלי, שמבין כמה אני מאושרת" (שחקנית בת 36)
  • "פיזית, קל לי יותר לעשות דברים, אפילו לעלות במדרגות.  המחסום שעמד ביני לבין פעילות ספורטיבית נפרץ. פעם פחדתי לעשות כל דבר שקשור לספורט, היום לא" (שחקנית בת 41).
  • "בזכות ליגת מאמאנט יש לי תחביב! יש לי לאן לצאת. קודם ישבתי בבית. עכשיו יש לי למה לצפות, יש אויר, פעילות שאני אוהבת לעשות." (שחקנית בת 39).

השתתפות בליגת מאמאנט, היא מרכיב מרכזי בחיי המשפחה כולה וגם בחייה של השחקנית. בני המשפחה המקיפים את השחקנית רואים בהשתתפותה בליגה כמשפיעה וכתורמת בתחומים שונים: נפשית, משפחתית ואף תרומה לחברה מסביב. על אף העובדה כי לעיתים הם מרגישים כי היא אינה מבלה מספיק זמן איתם בבית, הם מברכים על השתתפותה לאור התרומה שמתבטאת בבריאות ובשמחת חיים אצל השחקנית. ההשתתפות בליגה גם מערבת את כל בני המשפחה בפעילויות חברתיות שונות, החל מפעילויות העשרה וכלה בפעילויות התנדבותיות למען האחר.


עושות ספורט ומעבירות את זה הלאה

"הכנס הנו פלטפורמה נוספת, בו אנו חושפות את המודל של ליגת מאמאנט ליבשות ומדינות נוספות. בנוסף לשיח על הייחוד של הליגה שהנו: בניית קהילות דרך הספורט, אנו מציגות בסיס מחקרי שמחזק בצורה מדהימה, את מה שאנחנו רואים בשטח. אנחנו עושות ספורט ומעבירות את זה הלאה" מסבירה עופרה.

מדינות רבות, המשתתפות בכנס, יחוו למעשה את המהות של ליגת מאמאנט, שהנה בעלת ערך אישי, בריאותי, חברתי ומשפחתי – הרבה מעבר לעיסוק בניצחון. הנתונים המחקרים, מעניקים לגיטימציה לשילוב בין ערכים, קהילה וספורט.

עופרה מספרת כיצד אירועים מסוג זה, גורמים לה לשמוח שסמכה על האינסטינקט הראשוני שלה, ועל ההבנה שמדובר בצורך של כל אמא באשר היא.

"בכל רגע נתון, מהרגע שהחלטתי להקים את ליגת מאמאנט, היו צמתים בהם יכולתי לוותר, והחלטתי שלא.  מה שידעתי מאז ומתמיד מקבל שוב אסמכתא מדעית. נתונים אותם נציג בפני כל העולם. אני שמחה שלא הפסקתי בשום שלב בדרך. הכנס הנו הזדמנות נוספת עבורנו להעביר את הבשורה, ולהסביר לאמהות ברחבי העולם, כיצד ההשתתפות בליגת מאמאנט יכולה לשפר את חייהן האישים, המשפחתיים והקהילתיים" היא מסכמת.


הממצאים שעלו במחקר ויוצגו במסגרת הכנס:

ההצטרפות לקבוצה מעלה מודעות לאורח חיים בריא, תורמת לבריאות הנפש, תורמת לראייה חיובית, מסייעת בפיתוח כישורים חברתיים וקבוצתיים, מאפשרת תרומה לקהילה, ומוגדרת על ידי רבות כהתמכרות חיובית.

רבות חשות כי הפעילות בליגת מאמאנט, גורמת להן לתחושת סיפוק, ואף מרגיעה אותן אחרי יום עמוס.

המרואיינות ציינו כי הן מגייסות את כל המשפחה להגיע למשחקים, ואף גורמות להן לבצע פעילות גופנית ולשחק בעצמם. הן רואות בקבוצה אלמנט שעוזר להן לגבש את המשפחה.

המשפחה מעודדת, מרגישה גאווה ומפרגנת, הם רואים בהשתתפות בליגה כהגשמת חלום וכלמידה שניתן לעשות הכל בכל גיל. כחלק מהיחסים במשפחה והחשיפה שלהם למשחקי הליגה, מרואיינת אחת סיפרה כי היא מלמדת את ילדיה כי המשחק הוא חשוב וגם צריך לדעת להפסיד בכבוד.

ליגת מאמאנט ב-IWG הכנס העולמי של נשים וספורט באפריקה – עם נתונים חדשים, המתייחסים להשפעת ליגת מאמאנט על השחקניות, משפחתן והקהילה בה הן חיות

למסע הצטרפה לראשונה ד"ר מרים הרמן, קפטנית ליגת מאמאנט ת"א, שיזמה את הקמת ליגת מאמאנט קייפטאון במסגרת התנדבותה בליגת מאמאנט


ליגת מאמאנט ב-IWG הכנס העולמי של נשים וספורט באפריקה – עם נתונים חדשים, המתייחסים להשפעת ליגת מאמאנט על השחקניות, משפחתן והקהילה בה הן חיות