חרבות ברזל - כל העדכונים
סטורי-מאמאנט-הטורניר-הבא
סטורי-מאמאנט-סיפורי-שחקניות
סטורי-מאמאנט-אירועים-קהילתיים
סטורי-מאמאנט-מה-חדש-בליגות
סטורי-מאמאנט-נשים-מעוררות-השראה

מחקר: השתתפות בליגת כדור רשת "מאמאנט" כגורם המקדם בריאות באמצעות הון חברתי

ד"ר טסלר מפרטת בתוכנית הבוקר פאולה וליאון ♦ ראיון ברדיו קול העמק בתוכניתה של אביבית לוזון ♦ ראיון בתוכניתה של מיה רובין ברדיו ירושלים ♦ כתבה באתר וואלה


חוקרות: ד"ר ריקי טסלר, פרופ' אורנה בראון-אפל, ד"ר שירן בורד, ופרופ' דני מורן

מוסדות: אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת אריאל

מחקרים מראים כי השתתפות בפעילות גופנית קבוצתית קשורה לעלייה בהון החברתי ובאורח חיים פעיל ובריא יותר. ליגת מאמאנט בכדור-רשת הוקמה לפני כעשור ומאז גדלה והתפתחה בישראל ובעולם. השילוב בין ספורט עממי בקרב נשים לבין ספורט תחרותי הינו חדשני. עד היום לא הוערכה מחקרית תרומתה של הפעילות בליגת מאמאנט לבריאות ולתחושת הרווחה של הנשים ושל משפחותיהן. המחקר הנוכחי בחן את השפעת פעילות מאמאנט על אורח החיים של המשתתפות ובני משפחותיהן במגזר היהודי והערבי כגון: הרגלי פעילות גופנית, תזונה נכונה, מצב בריאותי תחושת רווחה והון חברתי בעזרת שאלונים וראיונות עם משתתפות הקבוצות לאורך זמן ובהשוואה אל אימהות ומשפחות שאינן משתתפות במאמאנט.

ממצאי המחקר מראים כי להשתתפות בליגת מאמאנט הייתה השפעה חיובית על אורח חיים פעיל ובריא יותר בקרב משתתפות התוכנית ומשפחותיהן לעומת נשים שלא השתתפו בתוכנית. משתתפות מאמאנט דיווחו על שיפור בבריאותן הפיזית, הרגשית והחברתית לעומת קבוצת הביקורת. המשתתפות דיווחו על אכילה בריאה יותר ועל עלייה בתדירות עשיית פעילות גופנית לאורך זמן. כמו כן, דיווחו המשתתפות על עלייה בהון החברתי, כלומר על חיזוק מערכות היחסים שלהן עם אחרים, על קבלה ומתן של תמיכה ועזרה לאחרים לעומת קבוצת הביקורת. משפחותיהן של המשתתפות דיווחו אף הם על שיפור באורחות החיים, חיזוק המערכת המשפחתית והתנהגויות בריאות כגון אכילה בריאה ועשיית פעילות גופנית.

ממצאי המחקר מראים כי לתוכנית מאמאנט חשיבות אישית, משפחתית וחברתית. ניתן להשתמש בה כתוכנית התערבות המשלבת ספורט עממי ותחרותי על מנת לשפר את אורחות החיים בקרב קבוצות נוספות בקהילה. יתכן וניתן יהיה להוסיף לתוכנית ההתערבות פן תיאורטי שיכלול הרצאות על קידום בריאות האישה ועל חשיבות הקפדה על אורח חיים פעיל ובריא, על מנת ולנסות להפחית שימוש בחומרים ממכרים בזמן התוכנית ולאחריה. כמו כן, חשוב לעודד מחד את השתתפותן של נשים בעלות מאפיינים שונים כגון נשים ערביות ובמיוחד נשים שיתכן וחסרות מערכות תמיכה כגון נשים חד הוריות או נשים מבוגרות. מומלץ להקים קבוצה מעורבת של נשים יהודיות וערביות המשחקות יחד באותה הקבוצה.