חרבות ברזל - כל העדכונים
סטורי-מאמאנט-הטורניר-הבא
סטורי-מאמאנט-סיפורי-שחקניות
סטורי-מאמאנט-אירועים-קהילתיים
סטורי-מאמאנט-מה-חדש-בליגות
סטורי-מאמאנט-נשים-מעוררות-השראה



מי החליט לקרוא לזה "חופשה"?

חופשת לידה. איזה שם מתעתע. איך אפשר להפוך אותה לנעימה וגם לחזור לעצמך? "אני לא מפסיקה לבכות. רגע אני שמחה ודקה אחרי אני רוצה להיכנס למיטה, ושאף אחד לא ידבר איתי. אני רק רוצה שמישהו יבוא ויטפל בי ובתינוק. זה כל כך לא דומה לכל מה שדמיינתי", כך מתארת ר' מצפון הארץ את חופשת הלידה שלה.


משכב הלידה – שישה שבועות (לעיתים יותר) אחרי שנולד התינוק, מלווים ברגשות מעורבים. מצד אחד שמחה, והתרגשות על הגעתו של תינוק קטן (או יותר) הביתה, ויחד איתם רגשות של דאגה, חרדה, עייפות והורמונים, המשפיעים על תנודות במצב הרוח. גם את הגוף שלך את כבר לא מזהה: במהלך ההיריון והלידה חלים שינויים הורמונליים וגופניים-מכניים הגורמים להתרופפות הרצועות והשרירים, לעומס על מפרקי הירכיים האגן והגב, ולתופעות כמו דליפות שתן, צניחת איברי האגן וכאבי גב.

חזרה הדרגתית ונכונה לפעילות פיזית תעשה עבורך עבודה כפולה: גם תחזק את הגוף, וגם תסייע בשיפור מצב הרוח. 
 
לטל ניצן, ראש תחום פיזיותרפיה ב'מאוחדת' יש כמה עצות בדרך לחזרה הדרגתית לפעילות במהלך חופשת הלידה:

  • נצלי את תקופת משכב הלידה למנוחה -  בקשי עזרה, קבלי כל מה שנותנים לך באהבה, והרשי לעצמך לנוח ולישון.
  • שמרי על גופך ועל יציבה נכונה - הימנעי מהרמת משאות כבדים, בצעי את רוב הפעולות בישיבה, והקפידי לשבת בצורה נכונה ותמוכה, בעת החזקת התינוק ובזמן הנקה. השתמשי בחזייה תומכת על מנת להפחית עומסים מהגב.
  • שתי כפי יכולתך וגם יותר - הקפידי על שתיה מרובה ותזונה נכונה על מנת להימנע מעצירות והקפידי על התרוקנות נכונה
  • החזיקי את התינוק קרוב לגופך – זה יעשה טוב לשניכם.

מי החליט לקרוא לזה "חופשה"?

התחילי לחזור לכושר רק אחרי שנפסק הדימום, וקבלת אישור מהרופא שלך. בדרך כלל  הבדיקה הרפואית מתבצעת לאחר 6 שבועות בלידה רגילה ו 10 שבועות בלידה בניתוח קיסרי. חשוב לבדוק היפרדות הישר בטני לפני חזרתך לעבודת שרירים אלה. היוועצי עם פיזיותרפיסט או רופא נשים.

מומלץ לבקש הפנייה לפיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן: בפיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן שמים דגש על שיקום שרירי הבטן, שיקום שרירי רצפת האגן ומפרקי האגן, מניעת צניחת איברי האגן ומתן הדרכה לחזרה לתפקוד נכון בחיי היומיום.

התחילי בפעילות גופנית בצורה הדרגתית שלוש פעמים בשבוע -  15 דקות בכל פעם. נסי להגדיל את נפח האימון בחמש דקות בכל שבוע. בשלב הראשוני הימנעי מפעילות הכוללת ניתורים וקפיצות.
בצעי את התרגילים באופן שלא יעלה את הדופק שלך ביותר מ -70%-60% מהדופק המקסימלי. (הדופק המקסימלי, אגב, הוא  226 פחות גילך).

הכי נחמד לעשות שיעורי פעילות גופנית עם התינוק  – בין אם באופן עצמאי או במסגרות המיועדות לכך. התינוק יכול לשכב לידך בזמן שאת מתרגלת על השטיח, למען בטיחותכם עדיף שישהה בערסל או בלול.
הליכה בפארק עם העגלה זה רעיון נהדר. חשוב להקפיד על ידית אחיזה בגובה המותן שלך ורצוי שהעגלה תהיה בנויה לדחיפה בקלות. אין צורך לרכוש עגלת ריצה ייעודית.
בהצלחה!